Roadtrip West-Canada - from Calgary to Vancouver

Canada
Canada is een land vol met verassingen! Als je van natuur, avontuur en wildlife houdt, is Canada het juiste vakantieland. Gave wandeltochten, bergen beklimmen, zipplinen, op zoek naar grizzlyberen en andere dieren stonden in onze reis centraal.
Canada is een bijzonder land. Vriendelijke mensen, mooie ongerepte en diverse natuur, bijzonder wildlife en leuke excursies. Kortom deze rondreis bezorgt je heel veel bijzondere momenten die je nooit zult vergeten.
Route for this trip
Trip from day to day
  • Airplane Home - Calgary
  • Day 1 Calgary

Calgary

It's time to start your trip. On day 1, you'll arrive in Calgary from home by airplane. You will stay in Calgary for 1 night. Must-see highlights in and around Calgary are Calgary Tower.

• Calgary Tower
  • Car Calgary - Canmore
  • Day 2 Canmore

Canmore

Dag 2 We hebben de camper opgehaald en zijn richting Canmore gereden. In Canmore hebben wij onze eerste overnachting gedaan met de camper. Camping: Spring Creek Mountain Village

• Big Head
    • Boundary Ranch
    • Cave and Basin National Historic Site
    • Surprise Corner
    • The Avens Gallery
  • Car Canmore - Banff
  • Day 3 - 4 Banff

Banff

Dag 3 en 4 Banff is een leuk plaatsje in de Rockies. Lake Minnewanka (foto) is zeker een bezoekje waard. Mooie wandelroutes langs het meer. Ook een aanrader is om een bootje te huren waarmee je lekker op het meer kan varen. Net buiten het dorp kan je met een gondel naar de Sulpher Mountain. Bovenop deze berg heb je een mooi uitzicht over het dorp. Het dorp zelf is erg gezellig. Er hangt een leuke en vrolijke sfeer. Zeker leuk om een keer door heen te lopen. Camping: Tunnel Mountain Village

• Boundary Ranch
    • Cave and Basin National Historic Site
    • Lake Minnewanka
    • Sulphur Mountain
  • Car Banff - Lake Louise
  • Day 5 Lake Louise

Lake Louise

Dag 5 Op deze dag zijn we vroeg vertrokken richting Lake Louise. Lake Louise is een mooi helder meer onder aan de gletsjer. Echt adembenemend. Helaas is het wel erg toeristisch, dus een bezoek in de ochtend is zeker een aanrader. Je kan kano's huren en het gebied vanaf het water verkennen. In de middag zijn we nog met een skilift de berg op geweest. Hier hebben wij een tour gedaan, waar we informatie kregen over de zwarte en de bruine beer. Ook hadden we kans een beer te zien. Helaas hebben wij geen beer gezien, maar wel heel veel over ze geleerd.

• Fairmont Chateau Lake Louise
  • Car Lake Louise - Jasper
  • Day 6 - 8 Jasper

Jasper

Dag 6 tot en met 8 De route van Lake Louise naar Jasper is erg mooi, je rijdt op de Icefields Parkway. Een mooie route langs blauwe meren, gletsjers en rijd je nog steeds door de Rocky Mountains. Zo hebben wij een tussenstop gemaakt bij de Athabascagletsjer. De gletsjer was helaas om onbekende reden dicht, maar gelukkig hebben we nog een leuke attractie meegepakt (de glacier skywalk). Een brug met glazen bodem met prachtig uitzicht op de gletsjer. Vervolgens zijn we doorgereden naar de camping in Jasper. De volgende dag stond een wandeltocht op het programma. Met een gondel gingen we naar boven. Bovenop de berg kan je naar een hoger gelegen punt wandelen (lees: klimmen). Het was wat bewolkt, maar het uitzicht was adembenemend. Om stil van te worden. Allemaal bergtoppen zover als je maar kunt kijken. In de winter is Jasper een leuk wintersport gebied.

• Angel Glacier
    • Columbia Icefield Glacier Discovery Centre
    • Icefields Parkway
    • Jasper SkyTram
  • Car Jasper - Clearwater
  • Day 9 Clearwater

Clearwater

Dag 9 Clearwater is een klein plaatsje. Het dorp zelf stelt niet heel veel voor maar het natuurpark is erg mooi. Zo heb je de Helmcken Falls. De hoogste waterval van Canada.

• Car Clearwater - Lillooet
  • Day 10 Lillooet

Lillooet

Dag 10 De reis naar Whistler is behoorlijk lang. Je rijdt door mooie bergpassen. De kans op beren, herten, elanden zijn dus ook aanwezig. Omdat de reis lang duurde hebben we een tussenstop gemaakt in Lillooet.

• Miyazaki House
  • Car Lillooet - Whistler
  • Day 11 Whistler

Whistler

Dag 11 De dag waar ik naar uitkeek. Op ons programma stond de superfly zipline. Met quads wordt je naar de top van de berg gereden en door middel van 4 ziplines kom je weer terug op het kamp, waar je de instructies hebt gekregen. Dit is echt een excursie die je niet over mag slaan!! Van berg naar berg vliegen met 100 km per uur en een waanzinnig uitzicht.

• James Stewart Sculpture Gallery
    • Peak 2 Peak Gondola
    • Ski Esprit
    • Stewart-Cassiar Highway
    • Superfly Ziplines
    • White Dog Whistler Studio Gallery
  • Boat Whistler - Victoria
  • Day 12 - 13 Victoria

Victoria

Dag 12 en 13 Vanaf Whistler zijn we richting Vancouver gereden om vervolgens over te varen met de Ferry richting Victoria. Onderweg hebben we nog zeeleeuwen gezien. Super gaaf! In Victoria hebben wij een fietstocht gedaan door de hele stad. Zo kan je in korte tijd een goede indruk krijgen van de stad. De stad is erg gezellig. Met de Fishermans Wharf waar je lekker kunt eten en als het een beetje mee zit, kan je (wilde) zeehonden voeren. Een mooi park waar je lekker kunt relaxen wandelen. Een mooie kustlijn met Amerika in het zicht.

• Bastion Square
    • Chinatown
    • Cycle Treks - Day Tours
    • George Mason's Heritage Home
    • St. Andrew's Cathedral
    • Wharf Street
  • Car Victoria - Tofino
  • Day 14 - 15 Tofino

Tofino

Dag 14 en 15 Tofino is een klein maar reuze gezellig plaatsje. Surfplanken, oude volkswagenbusjes zie je daar genoeg. Het heeft wel iets weg van de hippietijd. Wat je daar niet mag overslaan is een kajak-tour in de Pacific Ocean (Grote oceaan). Kajakken langs allemaal kleine eilandjes die voor de kust liggen. In 1 woord waanzinnig!! We hebben nog een korte wandeltocht gemaakt door een regenwoud, met de grootste en dikste bomen van Canada. Tijdens de tocht nog zeehonden, krabben en een bald eagle gezien.

• Amphitrite Point Lighthouse
    • Black Bear Kayaking
    • Cedar House Gallery - Huu Mees Ma As
    • Raincoast Education Society
    • Reflecting Spirit Gallery
    • Solart Glass Studio
  • Car Tofino - Campbell River
  • Day 16 - 19 Campbell River

Campbell River

Dag 16 tot en met 19 Campbell River is de mooiste plek van Canada. Een camping aan het water, waar walvissen voorbij zwemmen. Super leuke excursies die je reis nog bijzonderder maken. Zo hebben wij een boottocht gedaan om wildlife te spotten. Zo zaten wij in een school van ongeveer 200 dolfijnen. Allemaal aan het spelen en het zoeken naar vis. Onderweg hebben we nog orka's, zeeleeuwen, zeehonden en walvissen gezien. We zijn een hele dag op pad geweest, maar eigenlijk was het nog te kort. Voor 1 dag hadden we een ander beroep. We hebben namelijk voor postbode gespeeld. Niet per fiets of auto maar per watervliegtuig. Opstijgen en landen op het water, een gek idee maar super leuk! Een hele middag vliegen boven een bijzondere omgeving. Weer een dag die onze vakantie zo ontzettend bijzonder maakte. Vervolgens hadden we nog een excursie waar we opzoek gegaan zijn naar wilde Grizzly beren. Eerst 1,5 uur varen (uiteraard met de kans op wildlife) naar Bute Inlet. Een omgeving die beheerd wordt door de First Nations, zodat de beren niet gestort worden in hun dagelijkse leven. We hebben maar liefst 15 beren gezien. Van ver weg tot dichtbij. Allemaal op zoek naar eten (vis) om hun vetreserve aan te vullen voor de winterslaap. We hebben gewoon grizzlyberen in het wild gezien en niet van achter glas. Gewoon staand naast de bus. Zo ontzettend bijzonder!! Kijk van te voren bij het boeken van de reis of deze excursie wordt aangeboden. De tijd dat deze excursie wordt aangeboden duurt ongeveer 1,5 maand. Dat heeft te maken met de zalmtrek. Meestal is dat eind augustus tot begin oktober. De tocht naar de grizzlyberen was wel een van de hoogtepunten van onze reis en zeker iets wat we nooit zullen vergeten!!

• Cape Mudge (Quadra Island) Lighthouse
    • Rotary Sea Walk
    • Seaview Game Farm
  • Boat Campbell River - Vancouver
  • Day 20 - 21 Vancouver

Vancouver

Dag 20 en 21 De camper hebben we ingeleverd, helaas betekent dat dat het einde van de vakantie in zicht is. In Vancouver hebben we flink gewandeld. De fietstocht die gepland stond ging helaas niet door vanwege het weer. Vancouver is een hele leuke en gezellige stad. Leuke restaurants en leuke bezienswaardigheden. Zo zijn wij naar Stanly Park geweest om de totempalen te bekijken en zijn we naar het aquarium geweest. Na het aquarium zijn we langs de kustlijn naar het centrum van de stad gelopen. De vakantie is alweer voorbij. De 3 weken zijn voorbij gevlogen. Canada is zeker een bezoek waard! Het heeft al mijn verwachtingen overtroffen! Ik ga zeker nog een keer terug!